Politiska dialoger med unga
Dags för en ny omgång
Att göra internet säkrare och mer ansvarigt för alla
Unga deltagare föreslog att man skulle införa ett digitalt ID för att få tillgång till sociala medier – ett sätt att öka ansvarsskyldigheten och bidra till att minska nätmobbning och näthat. De delade farhågor om att anonymitet ibland kan missbrukas, vilket gör att skadligt beteende kan gå okontrollerat.
Samtidigt erkände de att anonymitet också kan vara en sköld, särskilt för användare i utsatta situationer.
För ungdomar innebär skapandet av ett säkrare internet att hitta rätt balans – mellan ansvarsskyldighet och integritet, frihet och skydd.
Vad kan sociala medieplattformar och skolor göra för att göra internet till ett säkrare och mer stödjande utrymme för alla?
Dela
Eller kopiera länk